Spelrecension: Max Payne 3

FÖRORD:

Jag skrek rätt ut och bokstavligen studsade i fåtöljen. Efter ha dött 40 gånger klarade jag av den sista bossen. Detta är det är spelet med dom svåraste bossarna jag har spelat sen Syndicate. Efter alla svordommar och all tid jag hade lagt net på spelet så var det ett ett klassiskt Rockstar Games spel, ett förträffligt sådant.

Max-Payne-3

pegi 18 bad_language violence

drugs sex online

HANDLING

Max Payne är tillbaka, mycket äldre och mer bitter. Max är nu i femtio års åldern (gissar jag på) och har lämnat NYPD. Han har låst in sig i sin egen misär blandad med alkohol och painkillers. En dag dyker en gammal kollega upp till honom och erbjuder honom en ny chans med ett nytt jobb som livvakt i sydamerika. Efter en del övertalning så går Max med på det. Hans uppgift är att vakta en rik familj med två bortskämda tonåringar som ser livet som en fest, dvs motsatsen till Max. Efter en kidnappning av dom två ungdomarna så letar Max efter dom vilket först leder till slummen och det hela verkar vara ett klassiskt kidnappning mot lösensumma. Men som i Max tidigare erfarenhet visar sig gräva sig mycket djupare än så.

Life is a misery, iaf för Payne

SPELET

Spelet har som nämnts skapats av Rockstar Vancouver och släppts av Rockstar Games och man kan snabbt lägga märke till det. Jag personligen är emot att ett annat bolag köper rättigheterna av ett annat bolag för att göra en följetongare. När jag hörde att det var ett av Rockstar Games kontoren som skulle göra det fick jag som ett fan av deras spel upp ögonen och blev riktigt nyfiken.
Spelet hoppar mellan dåtid i New York och nutid i São Paulo, Brasilien. Spelet har även behållit bullettime vilket är en stor del av Max Payne serien. Vad jag tycker är lite negativt är svårighetet i Normal play är att svårigheten hoppar upp och ner. Speltiden mellan bossarna är riktigt actionladdade men någorlunda lätta/svåra. Men det är sen när en boss dyker upp och man få sig en riktigt tuff match och man kan inte hjälpa att spotta ur sig svordomar. Men sen när man klarat bossen så sjunker svårigheten och man fortsätter framåt för att senare ge sig på en annan svår boss.

GRAFIK

Ja vad kan jag säga. Det är ju Rocksta Games som har gjort det och då kan det inte bli mer annat än snyggt, t.om snyggare än GTA IV. Spelet är riktigt detaljrikt i dom olika miljöerna. I mellan sekvenserna så har Rockstar lagt in en effekt som göra att din tv får nån störning i bilden vilket ser riktigt coolt ut och ökar dramatiken i Max´s misära liv.

Max´s nya snygga sommarfrisyr 😉

MUSIK/LJUD

Musiken är i typisk Max Payne anda. Även (vad jag vet) så har Rockstar Games lagt till lite egna toner till spelet så passar gitarren som spelar i mellansekvenserna men det klassiska pianospelet finns kvar. Ljudet är förträffligt och man kan inte göra mer än att njuta när man har surroundljudet blåsandes ur högtalarna när man trycker på avtryckaren.

HANDKONTROLL

Jag har nog bara en negativ sak att säga om handkontrollen och det är nog när Max har blivit träffad så många gånger och hamnar i vad jag vill kalla för second chans. Då har man en kort stund på sig att sikta och skjuta en fiende och om man träffar så får Max tillbaka livet, om han har painkillers dvs. Men i denna sekvensen som går i slowmotion så kan Max ibland vägra att vrida siktet mot en fiende och man måste då snabbt försöka hitta en annan. Och ibland när man har en fiende i sikte men Max har sitt vapen riktat åt motsatta håll så måste animationen av Max vrida sitt vapen mot honom annars träffar man inte och det kan vara jobbigt om allt går i slowmotion.

SAMMANFATTNING

+Bra action
+Bra Story
+Varierande miljöer
+Bra musik & ljud
+Snygg grafik

-Handkontroll kunde ha varit lite bättre
-Otroligt svåra bossar

Bilderna ägs av Torbjörn Sellergren(c), Rockstar Games(c)

Etiketter:

Kommentera

