Wii kontroll från Hong Kong

Som jag nämnde i ett inlägg innan att man kan spara pengar genom att beställa i från nätet i stället från den lokala handlaren gjorde jag ett klipp. Eller gjorde jag de?
Jag är precis hemkommen ifrån min flickvän i Växjö. Jag har spenderat några dagar där för som födelsedagspresent fick jag en dags resa till Göteborg. Snacka att om man blev glad för man är inte speciellt berest av sig. Men iaf. Som jag sa, idag kom jag hem och blev glatt överaskad när en paket avi låg i brevlådan. Jag visste vad det var så jag raskade bort till affären för att hämta ut paketet.
Äntligen efter ca 3 veckor kom min andra Wii handkontroll som jag hade beställt i från Hong Kong. Summan för det hela blev 139 kr inkl frakt och den är splitter ny.
Men när jag öppnade paketet blev jag lite misstänksam. Loggan på paketet stämde inte riktigt.

Hela vägen ifrån Hong Kong

Istället för att det står Nintendo Wii så står det Wü. Vad fan är Wü för något??? Jaha är det en billig kopia tro. Jag öppnade asken och plockade ut innehållet. Jag blev förvånad för det ser exakt ut som en Nintendos Wii…….nästan.

Wü???

Vad som skiljer min original kontroll från min nyköpta är små. vi kan börja på framsidan.
”A” knappen på orginalet har en mer blå nyans i plasten.

Orginal till Vänster och den nya till höger

”Kopian” har en mer tydligare färg på Home, 1 och 2 knapparna. Längs ner på orginalet står det en tydlig text Wii, Wii motion plus INSIDE och på den nya står det inget alls.

Wii på vänster och tom på höger

Sen när man vänder på dom båda så syns det en annan tydlig skillnad. På orginalet finns det en liten röd SYNC knapp men på den nya syns det ingen alls. Utan på den nya har dom satt SYNC knappen under batteriluckan av någon konstig anledning.

Osynkat

Synk knappen sitter under batteriluckan på den nya kontrollen.

Går vi vidare och tittar på gummi handtaget runt kontrollerna så är det faktiskt inte så mycket som skiljer dom åt förutom en liten sak. Nämligen Nintendo har sitt namn graverat i sitt gummi medans den nya är blank.

Nintendos namn på den vänstra och blank på den högra.

Sist men inte minst, skyddsbandet. Här är det också små detaljer som skiljer dom åt. På orginalet har Nintendo gravert in sitt namn medans orginalet som vanligt är helt blank.

Nintendo original till höger.

Om jag har råkat komma över en kopia eller inte det vet jag inte. Visst är det lite surt att man tror att man har kommit över en orginal handkontroll för 139 kr och sen visar sig vara en kopia. Men å andra sidan så är den kanske värd pengarna om det skulle vara en kopia för det handlar ju trots allt om 139 kr.

Testade den nya handkontrollen och den fungerar helt utmärkt.

Bilderna ägs av Torbjörn Sellergren(c)

Kommentera

