Spelrecension: Uncharted 2: Among Thives

FÖRORD

Jag ska vara ärlig och säga att jag var lite tveksam att köpa detta spelet. Jag hade gjort ”misstaget” med att spela i genom den tredje delen först i stället för att börja från början. Man undrade om spelet skulle vara sämre eftersom spel utvecklas till det bättre för varje ny del som görs. Men jag hade inga roliga spel kvar hemma plus det var relativt billigt så jag köpte det ändå.

Ännu ett äventyr till ända

pegi 16 violence online

HANDLING

År 1292 lämnar Marco Polo Kinas hamn med 14 skepp med 600 besättningsmän och passagerare. Efter arton månader till havs så når han sitt mål med endast ett skepp och 18 överlevare. Marco hade skrivit ner allt i detalj om sin färd förutom vad som hade hänt med dom 13 skeppen och resten av passagerarna.

Drake står vid strandbaren och dricker en kall öl när han plötsligt blir överraskad av en gammal bekant. Hans bekant berättar om ett inbrottsjobb som betalar mycket och erbjuder Drake att följa med. Objektet är en gammal oljelampa som finns i ett välbevakat museum och som har tillhört Marco Polo. Drake misstänker att lampan är en ledtråd till dom 13 försvunna skeppen och dess skatt.

SPELET

Kamera….ljud….tystand…….Spela!
Sådan känsla ger spelet mig, filmatiskt. Det är som att spela en äventyrsfilm producerad Jerry Bruckheimer. Så jag är inte ett dugg förvånad att det ska göras en film baserat på Uncharted serien.
Banorna är varierande allt från den tropiska djungeln till dom kalla bergen i Tibet. Det finns gott om pang pang på banorna men dessvärre mindre med gåtor att lösa. Replikerna är väl skrivna, så roliga kommentarer kommer då och då.
Drake är en riktigt rolig charmör men olycksdrabbad på ett komiskt sett, ungefär som Bruce Willis i Die Hard filmerna.

GRA FIK

Snyggt. Så otroligt snyggt. Med Naughty Dog Engine 2.0 så har dom lyckats blanda filmsekvenser med spelsekvenser att det ibland är svårt att avgöra med blotta ögat om man ska spela eller kolla på film. Miljöerna är otroligt detaljerade med liv och rörelser, som vatten, eld och fåglar.

MUSIK/LJUD

Musiken är i Bruckheimer anda med pompa och ståt. Ljudet funkar utmärkt och röstskådespeleriet är i världsklass.

HANDKONTROLL

Handkontrollen tog mig ett litet tag att vänja mig vid men när man väl kunde den så rullade det på snyggt.

SAMMANFATTNING

+ Story
+ Variation på miljöer
+ Röstskådepeleri när den är som bäst.
+ Mycket humor

– Ibland fasta kameravinklar.
– Lite för lite gåtor.

Bilderna ägs av Torbjörn Sellergren(c), pegi.info(c)

Kommentera

