Spelrecension: Red Dead Redemption.

Jag har saknat att skriva nåt här så jag bjuder på en spelrecension så länge. Den är visst lite äldre men då har ni nåt att läsa så länge. Varsågoda

FÖRORD
Jag kan börja med att säga att jag har aldrig haft ett sådant problem att få tag i ett spel som Red Dead Redemption. Vart jag än vände mig så var det slutsålt, butiker som internet. I och med detta satte jag ännu högre förväntningar på det.
Efter mkt om och men fick jag tag på ett exemplar i en butik (inga namn sagda för jag får inte betalt för de) där säljaren berättade att detta spelet har skapat kaos i både yrket och privatlivet med den eviga frågan ”har du fått in spelet ännu?” har gjort honom till ett nervvrak.
Nu fick jag ännu mera förväntningar.

HANDLING
Du intar som karaktären John Marston, en ärrad fd desperado som har lämnat den krimenella banan efter hans kompanjoner lämnade honom att dö. Han slår sig till ro med fru, son och en farm
Men det förflutna hinner ikapp honom och han måste leta upp sina fd kompanjoner för att föra dom inför rätta.

pegi 18 bad_language violence

drugs gambling online

VÄRLDEN I STÄNDIG FÖRÄNDRING
Spelet utspelar sig år 1911. Det är 46 år sedan kriget mellan nord och syd var över och revolutionen i mexiko håller på att nå sitt slut. Civilisationen ska börja byggas.
Man kan känna sorgen över att cowboyeran är på sina sista andetag och maskinerna börja sakta ta över. Jag får känslan av att vara primitiv men stolt med att gå runt i cowboykläder och en revolver i hölstret medans folket beundrar den nya uppfinningen automobil.

”MORALSIKT” GTA I VILDA VÄSTERN
Som typisk GTA består spelet av tre världar som på ett snyggt smälter ihop i miljö och vildliv. Allt från stekheta mexiko i syd med sina coyoter till snörika vidderna i norr med björnar.
Precis som i GTA kan man ställa till med problem men inget jag rekomenderar för har man fått en Wanted på huvudet så stannar den där tills man har betalat av sina böter vilket man gör på vissa utmarkerade platser.
När man besöker saloonerna får man ”erbjudande” av glädjeflickor men Marston svara automatiskt ”sorry mam but im married”.

UPPDRAG
När det gäller uppdrag så har jag placerat dom i tre kategorier.
Huvuduppdrag, Sidouppdrag och Miniuppdrag.
Huvuduppdraget som handlar om att hitta sina fd kompanjoner.
Sidouppdrag vilket var mina favortier för rockstar har satt in bizzarra människor som ger en konstiga uppdrag, t.ex som att rädda en mans kidnappade älskling vilket visar sig i slutändan vara en häst.
Miniuppdrag dyker upp längs vägen. Man kan t.ex hjälpa en kvinna som håller på bli mördad eller hjälpa en man att få tillbaka sin stulna häst.

TJÄNA PENGAR
Man kan tjäna pengar genom att jaga och flå vilddjur för att sälja pälsen, hjälpa folk i dom tre olika uppdragskategorierna som jag nämnde, spela kort, tärning eller plundra folk som har tappat livet nyligen.
Pengarana kan man sen använda till att inhandla bl.a vapen, ammunition (vilket jag aldrig behövde), patronbälte för att öka på mängd patroner, kartor m.m.

ETT ÖGA FÖR DÖDEN
En cool funktion i spelet är Deadeye. När man använder denna så kan man sakta ner tiden så allt går i slowmotion så att man kan hinna sikta fritt på vad man vill träffa. Kan säga att jag använde den ganska effektivt.
Man har begränsat av hur många gånger man kan använda den för att sen måste fyllas på antingen sakta av sig självt eller att stoppa i sig nåt.

Ett öga för döden

HANDKONTROLL
Spelet i sig flyter galant och handkontrollen är enkel att handska med. Det enda jag vill ha där var ett bättre autoaim för ibland råkade jag skjuta ner fel personer vilket gav mig en wanted, visserligen fick det mig att skratta, men ändå.

GRAFIK
Grafiken är fantastisk. Man stannar till då och då som en turist bara för att vrida kameran runt så att man kan inspektera dom olika miljöerna. Mexiko med sina vitbrända sand och kaktusar, prärien med sina platåberg, torra men levande växter och nord med snötäckta marker och höga träd.

En fantastisk miljö

MUSIK & LJUD
Valet av musik tycker jag dom har plockat ut perfekt. Man hör för det mesta ljud från enstaka intrument då och då. Det är när det börjar bli action som musiken börjar på ordentligt.
Ljuden är det samma lika perfekt. Vapnen låter som riktiga vapen och har man ett surroundsystem så kan man höra t.ex ekot av ett skott i bakrunden.
Hovarnas slag mot marken är som taget ur verkligheten och variationen av slagen från sandmark, våtmark, träbroar m.m. funkar klockrent.

BUGGAR
Sorgligt nog fanns det en del buggar i mitt exemplar.
Mest var det i mellansekvenserna där jag bl.a fick se en dynamit sväva i luften eller Marston prata med sig själv och ibland fastnade karaktären på vissa ställen så man fick trycka på allt som gick trycka så att han lossnade.

SAMMANFATTNING
+ Handling
+ Grafik
+ Känsla
+ Musik
+ Ljud
+ Varierande miljöer
+ Kontroll

– Lite buggigt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: