Spelrecension: The Saboteur

FÖRORD
Som ni kanske har märkt så har jag en vana att gå bakåt i tiden och köpa äldre spel. Denna gången tänkte jag ta upp ett äldre spel som blev ganska underskattat, nämligen The Saboteur. Detta köpte jag för ett bra tag sedan och har legat varvat i hyllan. Idag plockade jag fram det och satt några timmar med att bara köra sidouppdrag vilket finns en hel del av, kanske t.o.m lite för mycket. Men jag tänkte nu skriva en recension av detta bortglömda, underskattade spel.

pegi 18 violence

HANDLING

Året är 1940. Tyskarna har invaderat Frankrike. Sean med sin bror och far har kommit från Irland till Paris för att delta i ett stort race. I tävlingen förlorar Sean till en tysk officer och misstänker då fusk. Sean och hans bror som har ett förflutet som trubbelmakare bryter sig då in hos vinnaren för att stjäla hans bil och krascha den i en flod. Dom ser det hela som ett bus och åker sen skrattande där ifrån. Men skrattet varar kort. Den tyska officeren får tag på Seans bror och torterar honom till döds. Sean kräver då hämnd och börjar då hjälpa den franska motståndsrörelsen.

Väldigt europeiskt med franska dansare

SPELET

Spelet är en GTA klon med en doft av Assasins Creed.Det sistnämnda är att man kan klättra upp för så gott som alla byggnader som finns i spelet.Jag vet inte om det är sant men jag har hört rykten att det är från detta spelet dom fick sin inspiration till Assasins Creed. Men iaf. Spelet går ut på precis som titeln beskriver, sabotera. Man kan spränga diverse saker men man måste vara försiktig så inga tyska soldater ser en för då blir livat. Man kan minska risken att bli upptäckt om man hittar en ensam soldat, slå ner honom och använda hans uniform. På det sättet kan man komma in i hårt bevakade byggnader.

Mycket fasadklättring

GRAFIK

Nu kommer det bli lite svårt att göra detta spelet rättvist. Man får ha i åtanke att detta spelet kom ut 2009. För att vara från den tiden tycker jag att grafiken är ganska hyfsad. Visserligen kommer det små buggar då och då som tyvärr nog inte hann fixas för spelbolaget gick i konkurs. Men som sagt, efter omständigheterna så är grafiken hyfsad. Nåt som är ganska häftigt är att spelet börjar i svartvit men blir mer färg ju mera man lyckas befria ett områden från tyskarna. 

Spelet börjar i svartvitt

…som sen blir till färg.

MUSIK/LJUD

Ljudet är ok men musikvalet är superbt.

En hel del miniuppdrag som är märkta med vita prickar.

HANDKONTROLL

Tja de funkar

SAMMANFATTNING

Jag brukar sätta plus och minus i sammanfattningen men anser att jag inte kan göra detta för det var så längesedan jag spelade detta. Men jag kan sätta ett plus och det är att det är ett stort spel med mängder av miniuppdrag som mest går ut på att spränga/sabotera tyska egendomar.

Kommentera

