Spelrecension: L.A. Noire The Complete Edition

Förord
Mina kära läsare och gamers. Nu har jag äntligen klarat av L.A. Noire: The Complete Edition. Vad har jag då att säga om detta spel efter har gett det en andra chans. Tyvärr har inte mycket ändrat på min åsikt.

pegi 18 violence bad_language

Handling
Året är 1940 och en ung man vid namn Cole Phelps kommer hem som en krigshjälte med en silverstar efter en tjänstgöring i Japan. Den amerikanska ekonomin börjar stiga och  Hollywood är på sin början av filmproducering. Men allt är inte glamour och glitter. Staden delar sina dagar med unga tjejer som utnyttjas, droger som sprider sig med vinden och korrupta poliser. Phelps börja jobba för L.A.P.D.  för att rensa upp i änglarnas stad. Han är den goda polisen med rent mjöl i påsen och som följer lagboken efter punkt och prickar.

Spelet
Spelet utspelar sig i på 40 talet och dom har lyckats fånga den miljön. Man börjar som en vanlig patrullerande polis. Efter några fall lösta så blir man befordrad och får då börja med större brott. Man åker till en brottsplats, undersöker, plocka ledtrådar som man följer, förhör folk och arrestera till slut den misstänkta.
Spelets stora fokus är på förhören. För det är här man har lagt ner mest teknik på aniktsuttryck. Det är då man ska kunna avgöra om dom talar sanning, förhala eller ljuger. Förhören tyckte jag var svåra för ibland tyckte jag det var ganska ologiskt. Men å andra sidan så är jag ju inte polis i verkligheten.
När man kör från punkt A till B så kan comradion anropa på förstärkning till ett sidouppdrag som man själv kan avgöra om man vill ta. Sidouppdragen är ganska roliga att spela förutom när man har bestämt sig att köra till ett ställe. För oftast så händer brottet åt motsatta hållet och man får oftast köra en lång bit. Sen när man har klarat av det och återgå till att köra till punkt B så kan det hända att comradion kallar på förstärkning igen.

Phelps undersöker ett mordoffer

Även om spelet är i sandlådeformat så känns den ändå staden sluten. Man kan inte gå in i affärer eller köpa varmkorv vid ett korvstånd. Allt man kan göra är att köra omkring i denna stora stad. Apropå körning…Nåt jag tycker var irriterande var dessa biljakter. Alltså inte biljakterna i sig utan att staden verkar vara helgjuten i titan. Man kan inte ens ens blåsa igenom ett litet vitt staket så att plankorna flyger. I stället så tvärstannar bilen. Det finns visserligen ett minimalt antal med föremål man kan köra sönder och det är lycktstolpar, trafikljus och brandposter men bara om man har tillräckligt hög hastighet. En annan sak jag skulle vilja ha med är att man skulle kunna dra vapen när man vill men det kan man tyvärr  inte. Utan det är bara i utvalda fall och sidouppdrag som man kan det.
Sen verkar det som att biljakterna är programmerade att dom skall ta slut vid en fast punkt så man kan inte avsluta dom tidigare eller senare.

Nästan en helt öppen värld

Grafik
Grafiken är otroligt snygg. Man kan se alla ansiktsuttryck på personerna, bilarna med sina blänkande karosser och miljön.

Musik/Ljud
Musiken är typisk 40 tals jazz och motorerna är riktiga monstren, speciellt om man starta upp surroundsystemet. Röstskådespeleriet är suveränt med sin inlevelse.

Handkontroll
Finns inte så mycket att säga, funkar klockrent.

Sammanfattning
Som jag nämnde innan så har jag nu gett spelet en andra chans. Vissa saker tycker jag var bättre nu t.ex storyn men andra håller jag fortfarande fast vid.
+ Storyn
+ Grafiken
+ Musiken
+ Röstskådespelet

Fejkad öppen värld
Kan inte dra vapen när man vill
Kan inte köra igenom hinder t.ex staket
Förprogrammerade biljakter

Ha de gott och krama varandra ute i spelvärlden 🙂

Kommentera

