Spelrecension: Mafia 2

FÖRORD
Jag fick i förgår en förfrågan på en recension på spelet Mafia 2. Spelet fick jag i julklapp av av min dåvarande flickvän samma år som det släpptes. Det roliga är att hon spelade det oftare än vad jag gjorde och ändå var/är hon inte lika galen i spel som jag. Jag har klarat av det men tyvärr inte haft tid att recensera det. Jag minns ganska mycket av spelet men inte allt. Så jag ska göra spelet så rättvist som möjligt. Så här kommer min recension av av det.

pegi 18 bad_language violence

HANDLING
Vito Scarletta kommer till amerika med sin familj från Sicilien för att testa sin lycka i landet med möjligheter. Men till deras besvikelse så krossas deras dröm när dom blir placerade i staden getto. Hans far tar ett jobb i hamnen men det betalar dåligt och inte hjälper det att han dricker upp det mesta av lönen. Vito blir bästa vän med en kille vid namn Joe som är en trubbellmakare. Dom båda bestämmer sig för att göra ett inbrott i en juvelaffär men allt går snett. Vito åker fast medans Joe kommer undan. I tingsrätten får Vito ett val att antingen gå med i armen eller gå i fängelse. Vito väljer det första valet och skickas med armen till kriget mot Mussolini. Efter ett tag så skickas Vito hem på permission för en skottskada. Vito möts upp av Joe som tar med honom på en drink eller två för att prata. Joe får då reda på att Vito ska sen tillbaka till fronten. Joe ringer en kontakt och får då Vito fri från fortsatt tjänstgöring. Vito åker sen hem till sin familj och får då reda på att deras bortgångna far är skyldig en lånehaj en större summa pengar och det måste betalas tillbaka om en vecka. Joe hjälper honom då genom att presentera honom för sin chef som vill ha ett jobb fixat. Där efter rullar det på.

Snygga bilar

SPELET
Spelet är i sandlådeformat som tar plats i tre olika miljöer och två olika år, 40 och 50 talet. Spelet är otroligt snyggt med alla gamla bilar, miljöer och musik från dom årtionden. Det enda jag saknade var typiska reklamskyltar från 50 talet. Det finne en hel del pang pang att göra och det känns underbart när man kommer över en Tommy Gun ala gangster. Till skillnad från GTA där man kör till uppdragsgivarna så kommer uppdragen automatiskt efter varandra men inget man måste ta med en gång utan man kan köra runt, råna butiker, handla nya kläder eller varför inte köpa kläder och sen råna butiken. När man kör bil så har man satt in en lite mer realistik jämfört med GTA, för man måste hålla hastighetsgränserna annars kan det bli böter om du inte lyckas köra ifrån polisen.

If you your gonna kill me use a Tommy gun baby

Självklart finns det samlarsaker i format av Playboyutvik och riktiga Wantedposters

GRAFIK
Jag minns alla diskussioner om spelets utseende att det skulle vara otroligt snyggt. Dom hade rätt. Grafiken är otroligt snygg och levande.

MUSIK/LJUD
Här finns en blandning som passar dom olika tidsåldrarna. Ljudet är grymt och det mullrar från motorerna när surroundet sätts igång.

HANDKONTROLL
Vad jag minns så fanns det inga som helst problem med handkontrollen.

SAMMANFATTNING
Detta är en jävligt bra GTA klon som inte har fått missats. Har du inte testat det så gör det. Nu idag kostar inte spelet så mycket för det har några år på nacken.
+ Story
+Grafik
+Musik/Ljud
+Handkontroll

-Lite kort
-Vill ha mera 50 tals miljö

Etiketter:

Ett svar to “Spelrecension: Mafia 2”

  1. Sandra Says:

    Håller med, det borde varit betydligt längre. När t om någon som aldrig spelar klarade det på några dagar.. 🙂

Kommentera

