Spelrecension: Resistance Fall of Man

FÖRORD
Denna gången har jag inte så mycket att säga som förord. Utan jag har varit nyfiken på spelet ett tag. Så en dag hittade jag hela triologin i ett snyggt paket till en billig peng och passade då på att beställa det. Så nu är jag färdig med första delen av tre och här kommer min recension.

HANDLING
Året är 1930. Ryssarna har stängt sina gränser och det oroar resten av världen om vad som pågår innanför deras murar. Man misstänker att dom forskar fram nya vapen starkare än någonsin. Men det visar sig vara mycket värre. Som blixt från klar himmel invaderar Chimeras ifrån öst och på två månader lyckas dom överta Europa. Men i Storbritannien finns ett antal överlevande som kämpar till sitt yttersta. 1951 så hoppar Amerikanarna in i kriget och ska hjälpa Britterna utan att ha en aning vad det dom ge sig in på och bland dom finns du, Nathan Hale.

rfom

pegi 18 violence

SPELET
Jag misstänker att detta blev Ps3’ans svar på Gears of War till xboxen. Det är i första persons perspektiv och utspelar sig i olika ruinerade städer i England. Det första jag la märke till förutom grafiken när jag spelade är att dom inte har följt den traditionella göm och hela sig processen. Utan man får föröka hitta livskappslar. Så i och med att man är van att gömma sig och vänta på livmätaren ska stiga så blev spelet väldigt svårt i början. Man plockar upp ammunition längs vägen och man får då och då även nya vapen som man stjäler från fienderna. Men jag tyckte det var lite konstigt att även om man använde ett högteknologiskt vapen så funkade en old faschion pumphagel bäst men som man kunde bära minst patroner till. Olika typer av fiender är det inte gott om men jag tycker dom har lyckats variera det ganska bra. Spelet hoppar ibland ifrån fps när man vandrar till tredjeperson när man ska köra diverse fordon. Där gillar jag tanksen bäst. Det kändes riktigt skönt att blåsa iväg en sprängsalva och man såg fienderna bokstavligen flyga i luften.

chimeras

GRAFIK
Här måste jag tyvärr klanka ner på spelet lite. Grafiken är inte snygg. Utan allt känns väldigt sterilt och karaktärerna ser ut som livlösa skyltdockor i ansiktet. Det enda som ser bra ut är Chimeras. Vissa skulle tycka att jag är orättvis med tanke på hur gammalt spelet är men  eftersom  Ps3’an  är en kraftfull maskin så hade man kunnat göra det bättre.

nh

MUSIK/LJUD
Jag tycker det inte finns så mycket att säga. Det är inte dåligt men kunde blivit bättre, speciellt vapenljuden. Laser i all ära men ljuden kändes lite fjantiga. Karaktären.
Nathan Hale säger inte ett ord i hela spelet utan det är mest den kvinnliga berättaren som få dra det största lasset med repliker.

HANDKONTROLL
Inga klagomål här inte.

rfom 2

SAMMANFATTNING
Spelet har många år på nacken men jag tycker det ändå funkar bra för spelglädjen finns där.
+ Storyn är enkel men bra.
++Spelglädje
+Bra blandning av fiender.

+- Ljud
-Grafik

 

Kommentera

