Spelrecension: Dante’s Inferno

FÖRORD
Jag blev nyfiken på detta spel efter att jag hade hört att den baseras på boken Den gudomliga komedin. Så jag tyckte det var passande att köpa det den 21 december eftersom jorden skulle ”gå under”.

Welcome to HELL

Welcome to HELL

pegi 18 violence

HANDLING

Dante befinner sig i mitt i slakten i Jerusalem för att befria det heliga landet då han blev lovad att alla hans synder skulle försvinna om han ställde upp i korståget. Efter har vunnet slaget så återvänder han hem till sin fru i Florence men hittar henne död. Hennes själ lämnar kroppen och en demon drar ner henne till helvetet. Dante beväpna sig och beger sig efter genom helvetets nio cirklar för att rädda hennes själ.

SPELET
Den huvudsakliga inspirationen till spelet är efter Dante Alighieri’s bok Den gudomliga komedin, (La Divina Commedia) som skrevs på 1300 talet.
Spelet är ett hack n’ slash i tredje persons perspektiv i en linjär värld. Det är riktigt mörkt, rått spel där miljöerna är varierande och riktigt groteska. Jag tycker dom har lyckats lägga in mycket känsla av ondska när man hackar sig fram genom dom olika demonerna och då menar jag inte hollywood typ av skräck utan medeltida ondska.
Ibland kan man stöta på en ihopkurad själ som man själv kan bestämma om man vill frita eller straffa. Vad man än väljer så ger det en level up antingen ond eller god beroende på vad man valde. Sen inom dom onda och goda sidorna kan man levla upp till nya combon vilket fanns för mycket av.
Det finns lite pussel att lösa då å då för att kunna komma vidare. Där ska jag vara ärlig och säga att jag ibland fick ta till youtube för att kunna lösa dom.
Förutom en massa slashande och pussel så är det en hel del klättring upp, ner och åt sidorna.
Även om det inte visas på baksidan av omslaget så visas det en del bröst i spelet. Men det är inget sexuellt menat med det och dom har lyckats göra det riktigt bra så också.
Det mest irriterande i hela spelet är dom fasta bestämda kameravinklarna. Så ibland var det otroligt svårt att se när man på klassiskt vis ska hoppa mellan platåer. Nej bort med sådant säger jag.

1659693-4

GRAFIK
Grafiken tycker jag inte är den bästa i spelsekvenserna men nära inpå. Däremot mellansekvenserna är riktigt bra och  varierar från animerat till tecknat.

dantes-inferno-walkthrough-screenshot

MUSIK/LJUD
Musiken är riktigt ondskefull och är riktigt passande för detta spelet. Röstskedespelet är också riktigt bra. Men när vi kommer till ljud effekterna så låter det som dom har spelat in det för högt så det sprakar i högtalarna ibland. det kan iofs bero på att jag mest kört genom tvhögtalarna.

Synden LUST

Synden LUST

HANDKOTROLL
Det enda negativa med handkontrollen är pga dom fasta kameravinklarna att man inte kan vrida på kameran själv. Annars tycker jag det funkar helt ok.

dante-s-inferno-playstation-3-ps3-183

SAMMANFATTNING

+ Story
+ Grafik
+ Musik/Ljud
+ Handkontroll
+ Känsla

– Fasta kameravinklar
– Onödigt många combon

 

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

