Spelrecension: Syndicate

FÖRORD
Året var 1993. Nirvana var på frammarsch, min polare lyssnade på det då okända bandet The Prodigy och Ace of Base toppade listorna. Jag hade fått min första lägenhet som var en stor tvåa med alldeles för lite möbler. Min kompis presenterade mig för en dator vid namn Amiga 500. För det mesta satt man och gjorde musik på ett program som hette ProTracker som var en fyra kanalare som man försökte tränga in alla instrument på. Men även om musiken låg varmt om hjärtat då så fanns det en hel del spel till den. Förutom Simon The Sorcerer så fanns det ett spel som föll mig i smaken, nämligen ett spel som hette Syndicate som var ett spel som skapades av ett brittiskt bolag vid namn Bullfrog Productions LTD.

syndicate

pegi 18 bad_language violence online

 Spelet var ett mörkt framtida rått spel som utspelade sig jorden runt. Man styrde fyra agenter att utföra olika uppdrag som man fick av ett företag, allt från kidnappning till lönnmord. Spelet var i ett snett fågelperspektiv med en riktigt livfull grafik där datoriserade reklamskyltar till monorails trängdes på det lilla ramminnet på 510 kb.

Det släpptes två efterföljare vid namn Syndicate Wars och Syndicate: American Revolt som också skapades av Bullfrog. Men tyvärr kan jag inte säga nåt om dessa två titlar för jag har inte provat dom.
Nu nitton år senare efter första spelet så släpptes ett nytt Syndicate av det svenska Starbreeze. Skulle det bli lika bra som sin(a) föregångare eller skulle den nya iden för Syndicate falla pladask.

Syndicate online

Syndicate online

HANDLING
Året är 2069. Världen styrs av megaföretag istället för politiker. Dessa kallas för syndikat, eller Syndicates. Varje företag har satt implantat i sin befolkning för att dom ska ha lättare tillgång till boende, medicin, banker, försäkring , utbildning, underhållning och jobb i utbyte mot full kontroll. Men företagen är konkurrens mot varandra och det pågår krig mellan dom för den totala världskontrollen. I fronten av dessa krig befinner sig ”agenterna”, genmanipulerade med specialchip inopererade. Det är EuroCorps prototypagent (med ett modernare chip) Miles Kilo man intar för att påbörja ett äventyr fyllt av korruption, hämnd och väpnad kamp.

syndicate 3

SPELET
Spelet är i första persons format (fps, first person shooter) i linjär riktning. Miljöerna är varierande, mörka, ljusa och  cyberpunk futuristiska. Nåt som gjorde mig glad är att dom har behållt dom guldiga monorails som dom har i orginalet så att man känner att det är syndicate. Det är en hel del pangande men man kan även hacka sig in i andras chip och få dom t.ex begå självmord. Kampanjen är inte jättelång men jag misstänker att det är multiplayer delen fokuset ligger på. Det är där man riktigt känner igen Syndicate. Online är som i orginalet, man väljer i vilket land man vill utföra ett uppdrag men man måste vara fyra onlinespelare för att då kunna spela. Efter man har klarat uppdraget så får man en summa pengar som om man vill spendera på forskning t.ex nya vapen.
Spelet är riktigt actionfyllt med en massa pang pang och chiphackande.
Men jag måste tyvärr vara negativ om två saker nämligen
1. Bossarnas svårighetsgad. Pga en boss så startade jag om hela spelet från normal till easy.
2. Även om spelet har lyckats med en hel del så tycker jag det finns en story på omslaget men inte riktigt lever ut i själva spelandet. Storyn känns kort ihopsatt bara för att göra ett skjutaspel.

Bang bang bang

Bang bang bang

GRAFIK
Grafiken är riktigt snygg. Inte så mycket detaljer i det men jag tror att spelet som utspelar sig i framtiden ska se lite sterilt ut där allt förutom slummen ser äckligt polerat och blankt ut.

MUSIK/LJUD
Ljudet är grymt. så jävla grymt om ni ursäktar min franska. Om det är nåt dom har lyckats med så är det ljudet. Skådespelet är också fantastiskt bra.

syndicate 2

HANDKONTROLL
Handkontrollen finns det inget att klaga om.

SAMMANFATTNING
+ Grafik
+Ljud
+Handkontroll
+/- Story
– Bossarnas svårighetsgrad

Denna recension är genomläst och rättad av min söta flickvän på Brutalverbal

Etiketter: , , , ,

Ett svar to “Spelrecension: Syndicate”

  1. Brutaltverbal Says:

    =)

Kommentera

