Spelrecension: Plants vs. Zombies

FÖRORD
Hej alla läsare. Denna gången tänkte jag göra nåt lite annorlunda än vad jag brukar göra, nämligen ha en gäst recensent och inte vilken recensent som helst utan det är min flickvän . Min flickvän har spelat Plants Vs. Zombies på sin mobil och frågade mig om hon fick göra en recension till min blogg. Och självklart tycker jag det låter som en rolig ide.

PicsArt_1364055590324

När jag växte upp så skaffade min mamma Nintendo 8-bit samt Super Mario Bros 3, mycket mer spel hade vi inte råd med, men vi lånade från vänner. Jag var väl runt 11-12 år och klarade Super Mario Bros på ca två timmar. Men sen växte jag upp och tv-spel försvann ur min värld, delvis för att mitt tålamod flydde sin kos. Därför trodde jag aldrig att jag skulle spela ett spel på mobilen. Visst gillar jag spel som Quizkampen och Songify, men att lyckas spela och ta mig igenom ett helt spel trodde jag aldrig att jag skulle. Men nu är jag här, ihop med en spelnörd och lyckats ta mig igenom hela Plants vs. Zombies.

Plants vs. Zombies är ett tower defence-spel skapat av PopCapGames. Det finns till flera olika konsoler, bland annat; PC, Mac,Playstation Network, Android, Iphone, Xbox 360 m.fl. Spelet går ut på att likvidera zombies för att skydda dig och ditt hus. För att lyckas med detta planterar man olika sorters plantor. Det gäller också att lista ut vilka plantor man ska plantera för att ta hand om de skrangliga människorätande varelserna. Men plantorna behöver solljus och då gäller det att plantera solrosor för att få soljus till de andra plantorna.

PicsArt_1364055745991

PicsArt_1364055831222

Det finns ett 40-tal olika plantor, desto längre man kommer i spelet desto fler har man att välja på. Som jag nämnde tidigare är solrosrona av största vikt, men andra som är värda att nämnas är; ärtskjutaren, körsbärsbomb, köttätande planta, hoppande squash  och ett flertal olika sorters svampar. Och det krävs olika sorters plantor och strategier beroende på vilka zombies man möter. Alla zombies vill äta din hjärna och just därför måste de dö, eller ja, de är ju redan döda, men de måste förgöras. I början av spelet attakeras man av ganska enkla zombies, men desto svårare det blir får man möta simmande zombies, discodansare, fotbollsspelare, bob-åkare m.fl.

PicsArt_1364055715740

Spelet består av 50 nivåer och man spelar från allt i dagsljus till uppe på hustaket. Jag vet inte särskilt mycket om spel men min åsikt är att grafiken och designen av spelet är snyggt, det är färgglatt och uppfinningsrikt. Zombies är ju enligt mig alltid coola. Musiken har jag inte så mycket åsikter om, den är varken bra eller dålig. Men det kan vara bra att ha ljudet på när man spelar då det är lättare att upptäcka zombies. Att spela på mobilen fungerar utmärkt, kan också tillägga att jag spelat det på min android. Jag gillar också att ibland måste man välja plantor själv medan ibland förändras spelreglerna och spelet bestämmer vilka plantor man ska välja, de kommer framrullandes på ett transportband. På minussidan ska sägas att jag tyckte det var svårt att veta vilken nivå man var på. Det tog ett tag för mig att förstå att jag var på sista banan.

PicsArt_1364055558637

 

Även om jag uppskattade Crazy Dave, en redneck med en kastrull på huvudet som leder dig genom spelet, så saknar spelet en ordentlig handling. Men som sagt det är lite meningen med spelet. En annan sak jag gillar med spelet är att det är ett någorlunda lätt spel för en nybörjare som mig, men ändå inte för lätt. Vissa banor klarade jag på första försöket, vissa på flera försök. Man måste tänka logiskt under hela spelets gång, vilka plantor måste jag använda, var ska jag plantera dem och så vidare. Plants vs. Zombies har vunnit flera priser och det är förståeligt då det är mycket beroendeframkallande.

PicsArt_1364055534141

SAMMANFATTNING
+Grafik och design

+Beroendeframkallande

+Crazy Dave

+Planera hur man ska lägga upp spelet

-Story

-Svårt att veta vilken nivå man är på

-Beroendeframkallande

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

