Spelrecension: Tomb Raider

FÖRORD
Eftertexten rullar förbi och jag lutade mig bak i fåtöljen. Det är över nu, tänkte jag. Började fundera på recensionen hur den skulle se ut. Jag visste det skulle inte bli lätt för detta spel blir svårt att recenserar. Tyckte jag om spelet? Ja det gjorde jag men det fanns så irriterande moment i det. Så hur kan jag göra detta spel rättvisa? Ett steg i taget och sammanfattningen får avgöra hur bra det var.

cover

pegi 18 bad_language violence online

HANDLING
Lara Croft är 21 år gammal och är på ett skepp mot sitt första arkeologiska äventyr. Med sina vänner och kollegor så är dom på väg mot en mytomspunnen ö utanför Japans kust för att hitta det förlorade kungariket Yamatai. Men på vägen dit åker skeppet in i en storm så får det att sjunka. Med nöd och näppe klarar sig Lara och hamnar på en öde ö. Hon ser sina vänner på ön och ropa på dom men stormen dämpar hennes rop. Plötsligt från ingenstans slår nån ner henne medvetslös. Hon vaknar sen omtöcknad och inser att hon är bunden och hänger upp och ner i en grotta. Vart hade hon hamnat? Vem slog ner henne? Är ön verkligen öde?

Tomb Raider Cave

SPELET
Spelet är i tredjepersons perspektiv som utspelar sig på en ö med mystik ala Bermuda Triangeln. När man i första uppdraget (spoiler) kommer ut ur grottan så får man se alla typer av vrak från olika årtionden strandade vid öns kant och det är en riktigt häftig upplevelse. I början av spelet så känns spelet mörkt och Lara ser ut som en blöt, skadad och frusen kattunge som ingen vill ta hand om. Men med tiden när hon inser vad hon måste göra för att överleva så tuffar hon till sig för att rädda sig själv och sina vänner.
Som typiskt Square Enix så får man erfarenhetspoäng som sen blir en level som man kan placera på tre olika kategorier.
Det första vapen man får tag på är en pilbåge och pilar som finns här och där. Med tiden kan man uppgradera pilbågen med ihopsamlade gods från trälådor till det bättre med t.ex eldpilar och pil med rep. Men med tiden får man ihop andra vapen som också kan uppgraderas.

Tomb Raider Bow 1
Det ryktades att inspirationen kommer från Unchartedserien och det märks. Det är en hel del hoppande, klättrande och repåkande vilket jag tyckte var roligt. Förutom huvuduppdraget så kan man försöka hitta skatter i gamla gravar som finns gömda här och där. Även om spelet är en öppen värld så tycker jag inte det känns som det eftersom det är linjärt. Visst man kan gå tillbaka för att hitta skatter men känslan av öppen värld känns som borta. Men vill man tillbaka till redan besökta lägren så kan man teleportera sig snabbt dit.
Suck…nu tyvärr till det negativa.

Tomb Raider Slide 1

  • Jag vet inte varför dom inte satt i höftskott. Varje gång man ska skjuta nån så måste man sikta först innan hon kan trycka på avtryckaren. Det blir då ganska jobbigt när fienderna kommer för nära. Visserligen kan man lära sig närstridsattacker men det är när man lyckats levla upp tillräckligt mycket.
  • Och på tal om skjuta. Precis som i Uncharted 1 och 3 (om jag minns rätt) så är det på tok för mycket skjutande i det. Hade man satt Lara Croft jämte Nathan Drake från Uncharted så hade vi haft den moderna tidens Bonnie & Clyde.
  • Sist men inte minst quicktime event. Jag har inget emot att det kan finnas nån enstaka sådan i ett spel men här har dom fört in drösvis med det. Nej sånt går bort och låt mig spela som jag vill.

Tomb Raider Bow Fire

GRAFIK
Grafiken är snygg med en touch av akvarell. Miljöerna är varierande från skog/djungel till snöiga berg.

MUSIK/LJUD
Ok här vet jag inte vad dom försökte göra men nåt är fel. När jag spelade så trodde jag först jag hade spräckt högtalarna på min tv. Så jag startade mitt surroundsystem men det lät likadant. Ljudet är ibland för högt inspelat så det  bara sprakar i högtalarna som om dom som jag nämnde vore spräckta.
Musiken är annars bra och skådespelet är ganska hyfsat.

Tomb Raider Torch

HANDKONTROLL
Här har dom lyckats ganska bra så jag klagar inte.

SAMMANFATTNING
+ Grafik.
+ Varierande miljöer.
+ Äventyrligt.
+ Handkontroll.
+ Trots många negativa saker så finns det mycket spelglädje i det.

– För mycket skjutande.
– Inga höftskott.
– Ljud ibland för högt inspelat.
– Föt mycket quicktime event.

Bildkälla:
Omslag ägs av Square Enix
Pegi ägs av http://www.pegi.info
Gameplaybilder tagna av Torbjörn Sellergren(c)

Etiketter: , , , , , , , , , ,

Kommentera

