Retrospelsmässan 2013

Det är med trötta ögon jag och min flickvän sätter oss på tåget. Vi hade precis lämnat Retrospelmässan i Göteborg med buss till Borås för att sen hamna på tåget mot Alvesta. Det har varit en trevlig helg som började i fredas med hotell, frukostbuffe för att sen på lördagen besöka Retrospelmässan 2013.

IMG_3395

Kl var åtta på morgonen jag vaknade av ljuset som sipprade genom springorna mellan gardinerna. Kort efter vaknade flickvännen. Vi klädde på oss och gick ner för att äta frukost . På vägen ner så upptäckte jag att hotellet ser ut som ett gammalt fängelse. Nere i restaurangen kunde man se att det fanns några man visste som skulle besöka samma spelmässa. Efter frukosten så gick jag upp till rummet igen och gick ut på balkongen. Det var då jag första gången jag såg kön till spelmässan och den var lång. Efter ett tag tog flickvännen och jag en dusch och sen bokade ut från hotellet. Jag hade tänkt gå klädd som Max Payne men blev pessemistisk om vi ens skulle hinna komma in. Så tyvärr blev det mina vanliga kläder på mig.

IMG_3381

En lång kö taget från balkongen

Efter ha stått i kö i två och en halv timma och lyssnat på en besökare som konstant klagade om hur sakta det gick kom vi äntligen in. Lokalen var stor men inte tillräckligt för antalet i var många fler än vad arrangörerna hade räknat med.I lokalen fanns det en hel del försäljningsbord där besökarna trängdes för att få lägga hand på dom gamla kasetterna.
Dom flesta besökarna såg ut som riktiga gamers med antingen rakat eller lång hår och med skägg. Vissa var mer nördiga än andra för vissa fick nästan extas när dom hittade sin guldklimp till spel.

Mario gick runt för att underhålla barnen. Foto:Aurora Gustavsson     Camera 360

Det fanns även glasmontrar där det visade upp spel till olika konsoler och datorer som man minns från när man var yngre, te.x Amiga. Det fanns en avdelning där det fanns gamla arkadspel där folk samlades runt för att få prova. Det fanns tävlingar i olika grenar i tv spelande t.ex running där man som snabbast skulle klara av en bana i t.ex Super Mario Bros till NES. Det var även tävling i Mario GoCart till Super Nintendo. Gicka man vidare så fanns det LAN med uppsatta datorer där om man ville spela Doom mot andra.

Mera kö

Mera kö

Det fanns en pysselhörna som var fullsatt av folk som pärlade gamla 8-bit karaktärer. I en liten hörna hade dom en utställning med tvspelskonst.  Vid ett långt bord hade dom satt upp demoexemplar av alla möjliga konsoler och datorer som man fick testa att spela.

IMG_3407

Det fanns tyvärr inte så många Cosplay som jag hade velat men jag fick ta bilder på dom få jag hittade.
Det fanns en cafeteria som min flickvän besökte för en fralla. Medans hon gick dit så passade jag på att ta mera bilder på vad jag kom åt då jag  fick ett sms från henne.
”Fares är här”.
Jag gick dit för att se om jag kunde hitta min flickvän och Fares.  Efter en fika så träffade jag på  filmregissören och den nyblivna spelskaparen Joseph Fares. Jag skakade hand med honom och frågade hur det gick med hans spel Brothers.  Han svarade i en hast för han verkade ha bråttom att spelet har inget datum ännu men det kommer ut snart och att det kommer vara jävligt bra. Jag tackade och han försvann. Tyvärr hann  jag inte med att få honom på bild.

IMG_3409

 IMG_3417

Jag och flickvännen gick tillbaka till utställningen för att titta mer på vad som fanns. Det dom flesta sålde var ingen överasskning Nintendo 8 bit konsoler och spel. Men det fanns även allt från NES till gamla ATARI konsoler, hemmagjorda pyssel i 8 bit, t-shirts, ja så gott som allt.
Jag pratade lite med en arrangörerna om hur det hade gått i år. Det har varit ganska mycket att göra. Dom hade skaffat större lokal i år för förra året kom det för många. Men att skaffa större lokal i år hade inte hjälpt för det hade kommit ännu mera besökare så folk fick köa ganska länge. Jag köpte en t-shirt av honom med deras logga på och önskade dom lycka till.

MegaMan

Mega(wo)man

Efter flickvännen och jag insåg att vi inte hade mera tid än den timman vi hade så fick vi lämna mässan för att sen åka hem. Vi satte oss vid kajen för att ta båten till stationen och njöt av den lilla sol som kom fram. Jag tänker besöka mässan 2014 men då ska jag planera det bättre så vi får längre tid på oss.

Jag fick tyvärr inte plats med alla bilder så det blir symetriskt snyggt. Men jag kommer göra en länk där resten av bilderna kommer finnas. Men så länge bjuder jag på detta klipp där jag efter mässan filmade kön. Ha i åtanke att denna kön är kortare än när jag och min flickvän ställde oss. Enjoy

Ha de så bra och krama varandra ute i spelvärlden.

Bildkälla
Torbjörn Sellergren(c)
Link och Mario Foto: Aurora Gastavsson

Kommentera

