Spelrecension: Brothers: a Tale of Two Sons

FÖRORD
Denna gången har jag gett mig på ett nerladdat spel från xbox live arcade.
Jag kom ihåg den dagen jag och min polare Peter och lillebror Stefan diskuterade min fasa om filmregissörer börjar regissera spel. Mest fasade jag för om Quentin Tarantino skulle börja regissera spel. Spelet hade säkerligen blivit mest långa filmsekvenser där det ska pratas en jävla massa utan en skip knapp. Jag kanske borde säga att jag har inget hat mot Tarantino. Jag tycker bara att hans filmer är baserade på samma sak, en jävla massa snack. Den enda filmen som jag tycker han har gjort bra och allt snackande passar in i är Pulp Fiction. Filmen slog igenom stort på nittiotalet och den förtjänar alla hyllningar den fick. Men sen efter så gör han samma typ av film hela tiden, en jävla massa snack. Långt senare fick jag reda på att filmskaparen Josef Fares skulle göra ett spel. Min mardröm började bli sann, inte just för att Fares skulle göra spel utan att det är startskottet för alla filmregissörer att ge sig in i spelbranschen och därmed Tarantino. Jag lyssnar på Fares i programmet P3 Spel och där berättade han lite om sitt projekt att vi aldrig ha sett något liknande. Men för det mesta höll han tyst om det för bolaget ville väll ha det så. Jag träffade Fares på Retrospelsmässan i våras och jag frågade honom hur det går med hans spel. Han sa att han kan inte yttra sig om det mer än att, citat ”Det kommer bli så jävla grymt”, slut citat. Så jag visste två saker om det, det kommer bli så jävla grymt och något man inte sett innan.

Brothers_ A tale of Two Sons - Brothers_ A tale of Two Sons Klipp 10

Titel: Brothers, a Tale of Two Sons
Plattform: Xbox 360, Playstation 3
Spelat på: Xbox 360

Utvecklare: Starbreeze Studios
Utgivare: 505 games

pegi 16

HANDLING
En fader ligger döende på byns läkares bord. Det finns bara ett botmedel och den finns en lång bit därifrån. Hans två söner som redan har gått igenom en tragedi med sin mor ger sig då iväg på en resa för att hitta botmedlet. Men det är ingen resa dans på rosor utan dom två bröderna måste hjälpa varandra för att ta sig fram.

Brothers_ A tale of Two Sons - Brothers_ A tale of Two Sons Klipp 2

SPELET
Man intar i rollerna som båda bröderna, samtidigt. När Fares sa att det kommer bli något som man inte har sett innan så stämmer det verkligen. Som jag nämnde så spelar man två karaktärer samtidigt på en handkontroll, den vänstra styrspaken som storebror och den högra som lillebror båda med varsin action knapp. Ja det är allt som används på handkontrollen men det räcker. Man styr dom båda genom ett linjärt fantasiland målade i mjuka färger vilket är en fröjd för ögonen. Man löser gåtor där dom båda gör sin del för att lyckas lösa dom, klarar inte storebror av vissa situationer så gör lillebror det och vice versa. Men för det mesta hjälps dom åt tillsammans. Fares har sagt i P3 spel att han är älskar Uncharted serien och det märks i Brothers för det är en del klättrande. Något jag tyvärr saknade var co-op funktion men jag kan ändå förstå det för fokusen är på funktionen i handkontrollen att kunna styra två karaktärer.

Brothers_ A tale of Two Sons - Brothers_ A tale of Two Sons Klipp 9

GRAFIK
Grafiken är vacker. Målat i mjuka färger i olika miljöer och det är en fröjd för ögonen.

LJUD/MUSIK
Språket vet jag inte om det existerar eller om det är typ Sims språk där dom lägger mycket energi på hur dom uttrycker ”orden”. Musik finns det inte mycket av men när det spelas så är det mycket passande musik.

Brothers_ A tale of Two Sons - Brothers_ A tale of Two Sons Klipp 8

HANDKONTROLL
Ja nu kommer vi till det här med handkontrollen. Den är ju som sagt unik på sitt sätt. Två karaktärer på en handkontroll samtidigt. Det kändes väldigt ovant i början men har förståelse för detta. I vanligaste fallen så brukar man styra en karaktär med höger styrspak och den vänstra är kameran. Så det hände ofta för min del att lillebrodern sprang iväg åt fel håll. Fares ville göra något nytt och jag tycker han har lyckats med detta.

SAMMANFATTNING
+ Handling
+ Grafik
+ Ljud/Musik
+ Handkontroll
– Ingen Co-op
– Kort spel



Bildkälla:
Torbjörn Sellergren (c)
Pegi.info

Etiketter: , , , , , , , , , ,

Kommentera

