Spelrecension: Dishonored.

FÖRORD
Förutom Alan Wake så är detta spelet det enda jag har haft problem med att recensera. Det kanske bara är förkylningen och febern som talar men jag har ingen aning om vad jag ska säga om spelet. Min flickvän har hjälpt mig med att skriva så stort tack till henne.

IMG_3304

Titel: Dishonored
Utvecklare: Arkane Studios
Utgivare: Bethesda
Plattform: Xbox 360, Playstation 3, Pc
Spelat på: Xbox 360

pegi 18 bad_language violence

HANDLING
Spelet utspelar sig i den en gång välmående staden Dunwall, pesten har förvandlat staden till en kaotisk plats och den ledande eliten har misslyckats med att få ordning på pestens framtåg. Huvudpersonen Corvo Attano jobbar som den kungliga beskyddaren åt kejsarinnan Jessamin Kaldwin. Corvo får ett uppdrag av kejsarinnan där han ska åka till närliggande länder för att be om hjälp mot pesten som sprider sig som en löpeld. Tyvärr så vill inte någon av deras grannar hjälpa dom. Corvo kommer tillbaka efter den långa resan och ska berätta de dåliga nyheterna för kejsarinnan. Under tiden hon får beskedet så dyker lönnmördare upp och mördar kejsarinnan samtidigt som de kidnappar hennes dotter Emily. Corvo blir oskyldigt dömd för dådet och skickas till fängelse. Men det finns en person som tror på Corvos oskyldighet och hjälper honom att rymma. Det är nu dags att fly från lagen och hitta dom skyldiga.

Dishonored 10

SPELET
Du spelar som Corvo i ett linjärt fps spel med en doft av rpg. Även om spelet är linjärt så har dom gett en frihet att själv få välja hur man ska ta sig fram. Du kan välja att springa rakt fram och skjuta hej vilt med dom få skjutvapen man får och hugga med svärd men det blir då mycket svårare. Eller så kan man smyga sig genom att hoppa mellan hustak, ventilationer eller andra dylika objekt. Man får en cool känsla av att vara en typ ninja när man hoppar mellan hustaken och smyga upp bakom folk och bestämma om man vill ta livet av dom eller bara söva dom. Dom har gett valet när man spelar att antingen ha ihjäl folk eller så kan man klara av hela spelet utan att ta livet av någon. Allt utspelar sig i en mörk fantasivärld med en inspiration från början av industrialismens London. Människor som har dött av pesten ligger här och där eller i högar som stadens poliser har travat upp. Råttor springer längst med gatorna och är dom i större klungor så anfaller dom levande som döda. Längs med varje uppdrag så finns det runor och bonecharms som man samlar på sig. Med runorna kan man lära sig nya typ av magier och bonecharms lägger man på egenskaper.

Helheten i spelet ger mig ingen mersmak, men det finns detaljer i spelet som verkligen är utmärkande. Man kan säga att det är häftiga effekter i en tråkig värld. En av dem är teleportering, där man snabbat kan förflytta sig från en plats till en annan. Man kan b.la resa upp råttor ur marken så dom kan anfalla fiender. Man kan bromsa ner tiden så den står still vilket är bra om man blir på kommen av en vakt. De finns mycket mer än så man kan göra men jag hittade inte tillräckligt med runor för att låsa upp alla.

Dishonored 11

GRAFIK
Grafiken vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om. Den är inte ful men samtidigt inte snygg. Den påminner mig om konstmålningar och visst det är väl ganska häftigt. Men samtidigt så tycker jag den är tråkig.

MUSIK/LJUD
Musik finns det inte mkt av men ljudet är ganska hyfsad.

    Dishonored 16

HANDKONTROLL
Handkontrollen funkar bra.

SAMMANFATTNING
Spelet är något jag varken hatar eller älskar. Det finns många häftiga moment i spelet men tycker ändå det inte lyfter det till skyarna. Jag kan absolut tänka mig att sätta mig igen med detta bara för att se om jag kan klara av det utan att upptäckas av vakter i huvudtaget och se om man kan bli en riktig lönnmördare eller klara spelet utan att ha ihjäl en enda person.
+ Handling
+ Häftiga Magier
+ Valet att ta sig fram

+ – Grafik
+ – Musik/Ljud
+ – Känslan



Bildkälla:
Torbjörn Sellergren
pegi.info

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

