Spelrecension: Grand Theft Auto V

collection 2

FÖRORD
Oj det känns som jag har tagit vatten över huvudet om att skriva en recension om GTA V. Det finns så mycket att berätta men vet inte hur jag ska få med allt. Men jag ska göra det bästa jag kan.

The beast is back. Det är lika stort som om The Beatles skulle återförenas. Det var så jag kände den 17 september, ett datum jag troligen aldrig kommer glömma. Flickvännen gjorde mig sällskap ner till spelbutiken och jag kände en tvåsidig oro. Först av att det skulle vara en lång kö till butiken. Samtidigt var jag orolig att det inte skulle vara någon kö alls för det skulle då tolkas som att spelet skulle vara dåligt. Nä, jag släppte min oro med min tro på Rockstar Games. Efter fem års väntan så skulle Grand Theft Auto V nu bli i min ägo.
Nu tre veckor senare så tittar jag på när eftertexten rullar förbi medans kameran flyger över dom olika miljöerna som spelet hade att erbjuda. Så höll spelet mina förväntningar eller floppade det totalt.

IMG_3990

Titel: Grand Theft Auto V
Utvecklare: Rockstar North
Utgivare: Rockstar Games
Plattform: Xbox 360, Playstation 3
Spelat på: Xbox 360

pegi 18 violence bad_language online

HANDLING
För nio år sedan så begick Michael och Trevor med några andra personer en bankstöt mitt ute i ett snöigt ingenstans. Flykten från rånet går snett och Michael dör och Trevor flyr från platsen.
Nio år går och spelet tar en ny plats i det soliga Los Santos där Franklin lever sitt liv dag för dag där han jobbar som en indrivare och drömmer om dom snabba pengarna. Under en helt vanlig dag där Franklin skall hämta en bil ur dom rikare kvarteren så anar han inte att det ligger en man i baksätet och det är inte mer än Michael själv. Franklin får reda på vem han är och ber då honom om hjälp att bli den nya superskurken.

Grand Theft Auto V 6

SPELET
Vad får man om man blandar ihop GTA IV och Red Dead Redemption? Jo ett spel som heter GTA V.
Som vanligt är spelet i ett tredje persons perspektiv. I stället för att dela upp världen i tre delar som dom brukar göra så har man denna gången gjort en enda gigantisk värld. Om jag minns rätt så så gick det rykte att världen ska vara sju gånger större än i Red Dead Redemption. Så vad har dom gjort för nytt i denna delen av GTA serien? Det är så många saker så jag hoppas jag få med allt.
För det första så spelar man tre karaktärer som man så gott som när man vill kan hoppa mellan. Är man färdig med ett uppdrag med ena så kan man genom två knapptryckningar byta till någon av dom andra. Dom tre karaktärerna…

Michael…
har dragit sig undan med sin familj i ett lyxkvarter. Han är gift med en kvinna som troligen är otrogen, har en son som inte gör något annat än röker på och en dotter som vill bli kändis och umgås med ”fel” typ av människor för att bli det. Michael går igenom livskris och vet inte vart han står i livet. Han vill njuta av sin ”pensionering” men har svårt att leva det stilla lyxlivet.
Färdighet: Vapen

michael franklin trevor

Franklin
Franklin är uppväxt in the hood med gängrivaler men vill gå vidare och bli något mera. Hans vän tycker att Franklin sviker the hood med sina drömmar om dom rika kvarteren.
Färdighet: Körning

Trevor
Sist men inte minst allas favorit psyko. Trevor är ett white trash som förut jobbade med Michael men bor nu i en trailerpark där han livnära sig på försäljning av meta amfetamin. Man vet inte riktigt vad som rör sig i hans huvud och kan plötsligt göra något drastiskt. Han har som helst inga känslor för sina medmänniskor och gör som han själv vill, när han vill.
Färdighet: Bärsärkagång

Dom tre olika karaktärerna har sina egna liv och problem som man får lösa. När man byter till en av dom andra karaktärerna t.ex låt oss säga Trevor så har han gjort egna handlingar medans man var en av dom andra två. Dom har olika färdigheter eller specialförmågor som kan komma till mycket nytta.

Grand Theft Auto V 11

RED DEAD REDEMPTION???
Så vart får jag Red Dead Redemption ifrån? En hel del tycker jag. Vi kan börja med vapenmenyn.
När man ska välja ett av sina vapen så håller man in LB (Xbox 360) så kommer det ett fram ett hjul med alla vapen man bär runt på.
Sen har vi med dom olika miljöerna där det blandas med storstad, öken, bergiga toppar och träd. I dessa miljöerna så finns det fullt av vilddjur t.ex som rådjur och pumor bara för att nämna två. Sen har dom också tagit med bullettime vid två olika agerande.
Den första är Franklins körförmåga. När man kör tillräckligt länge så fylls en mätare och man kan då utnyttja ”bullettime” och man saktar ner tiden så man kan lättare styra bilen vid t.ex kurvor när man kör för fort.
Den andra typen av bullettime utnyttjas av den psykopatiske Trevor. Genom samma knapptryckning som Franklin så saktar man ner tiden och man kan lättare träffa motståndare med sina kulor.

Inte nog med att dom har gjort en enorm värld att utforska på land så kan man nu även dyka under vattnet och då upptäcka ännu en värld. Som jag sa, det är enormt.

Grand Theft Auto V 8

UPPDRAG
Precis som i Red Dead Redemption så vill jag dela upp uppdragen i tre olika kategorier, Huvuduppdrag, Sidouppdrag och Miniuppdrag.
Huvuduppdraget
går ut på att råna banker men även om uppdragen kan ta en liten avstickare där dom tre karaktärerna får lösa egna problem.
Iaf i rånuppdragen så får man först studera stället man ska råna. Sen får man två olika alternativ att göra kuppen på som man ska bestämma sig för. När valet är gjort så får man ger sig på jakt på alla saker som man kommer behöva inför rånet. När objekten är hopsamlade så är det dags att sätta in stöten.
I Sidouppdragen så kan man hjälpa folk med deras problem. Men dessa människor är konstiga och ger en konstiga uppdrag.
Sist men inte minst så har vi
Miniuppdragen som dyker upp när som helst i närheten av sin position. Det kan vara allt mellan hjälpa en person att stoppa en ficktjuv och ta tillbaka offrets plånbok eller ta tillbaka en stulet fordon.

Grand Theft Auto V 42

PRATA I EN FRUKT
Som i GTA IV så har man en mobiltelefon, iFruit, som man har sina kontakter som man kan ringa. Men vad dom har gjort mer är att man kan spara spelet när man vill istället för att köra till ett safehouse och lägga sig i en säng. Man kan även surfa på nätet där man kan köpa fordon, köpa aktier, ta foton (även på sig själv) som man laddar upp till Social Club och ringa efter taxi.

AKTIVITETER

Om man inte vill ta några uppdrag så kan man besöka någon av stadens aktiviteter som att spela Tennis, Golf, Triathlon vilket är stadens svar på Ironman. Eller varför inte stadens strippklubb.

Grand Theft Auto V 14

Grand Theft Auto V 3

Grand Theft Auto V 16

Grand Theft Auto V 38

GRAFIK
Seriens fyra var ganska höstigt kall med sina små strålar av sol som då och då dök upp. Denna gången är det en riktigt solig och varm grafik som utstrålar Californien. Det är otroligt snyggt som vanligt.

MUSIK/LJUD
Ja musiken är ju som vanligt den som man föredra att spela på radion. Där en stor blandning av olika musikgenres. Röstskådespelet är otroligt bra och man verkligen tror på karaktärerna. Ljudet är inget annat än bra.

HANDKONTROLL
Man känner igen handkontrollen ifrån Red Dead Redemption och GTA IV. T.ex man trycker fram vapen menyn som är samma typ av hjul som dom har i Red Dead. Man kör bil med samma spakar och knappar som i GTA IV. Så det finns inget att klaga på.

ONLINE
Jag kan tyvärr inte säga så mycket om onlinefunktionen ännu för jag har inte provat tillräckligt mycket. Men vad jag har förstått så kan man teama upp och göra bankupper med andra spelare, utföra mindre kiosk kupper själv, samla på fordon, utföra deathmatcher, köra racing, bygga egna racingbanor etc etc. Så för mig låter det riktigt jävla coolt.

SAMMANFATTNING
Ännu en gång förbluffar Rockstar Games mig. Spelet är inte bara stort grafiskt utan även innehållet är maxat. Med riktigt bra röstskådespel så tror man på karaktärerna för dom lever sig verkligen in i sina roller. Dom har tagit ännu ett steg in i vuxenvärlden med mera våld och mera naket, en mer detaljerad värld från tre kriminella personers liv. Hade jag haft betygskala (vilket jag inte har) så hade det fått maxbetyg.
+Handling
+Spelglädje
+Nytänkande
+Grafik
+Musik/Ljud
+Handkontroll
+Online

BILDKÄLLA:
Torbjörn Sellergren
pegi.info

Etiketter: , , , , , , , , ,

4 svar to “Spelrecension: Grand Theft Auto V”

  1. juegos para niños Says:

    Me complace suficiente los proposiciones que posteas aca,
    si bien el estilo del Web blog es sin gracia. De todas formas, Excelente
    web-post.

  2. gta 5 trucos xbox 360 Says:

    ¿Puedes exponerme en que lugar has hallado tanta referencia eficaz?
    Es Claramente estupenda!

    • Hamilton Swede Says:

      No entiendo la pregunta exactamente. Todos los imagens que he tomado con Game capture HD-el gato. Toda la information es escrito por mi sin el trailer. Gracias por gustar mi blogg 🙂

Kommentera

