Spelrecension: Hitman Absolution

FÖRORD
Jag ska vara ärlig och säga att jag har inte spela ett Hitman spel sedan Blood Money till Playstation 2. Jag var då inte så förtjust i spelet men jag klarade av det. Sedan dess trodde jag inte att jag någonsin skulle betala för ett Hitman spel igen. Men efter ha sett vad I-O Interactive har gjort med Absolution så väcktes ännu en gång min nyfikenhet.

IMG_4038

Titel: Hitman Absolution
Utvecklare: Io-Interactive
Utgivare: Square Enix
Plattform: Xbox 360, Playstation 3, Windows
Spelat på: Xbox 360

pegi 18 bad_language violence online

HANDLING
Hon har förått oss. Ta ut henne och ta tillbaka flickan hon har kidnappat.
Det är typ så det hela började. Agent 47 är tillbaka, mer äldre och mera badass. Hans kontrakt går ut på ta ut en gammal kollega som har avslöjat allt om The Agency och kidnappat en liten tjej som är deras ”egendom”. Agent 47 sätter en kula i henne när hon står i duschen där hon i sina andetag kräver att Agent 47 tar hand om den unga tjejen och inte låta The Agency ta tillbaka henne. Agent 47 inser sitt misstag han har gjort och gömmer den lilla tjejen på ett kloster där hon tros vara säker. Men han har fel. Den lilla flickan kidnappas och Agent 47 måste nu frita henne.

Hitman Absolution 7

SPELET
Spelet är en, hmmm hur ska jag förklara…ett linjärt spel med olika valmöjligheter som gör att spelet känns lite mera öppet. Ta dig in i byggnader som du vill, gå in som Rambo eller smyg in vilket det senaste är att rekommendera. När man får personer på sin hitlista så kan man själv välja hur man ska ta ut dom. Antingen ett skott i huvudet, strypa dom med en snara eller försöka få det ser ut som en olycka. Att ta ut ett mål poängsätts i pengar där ”olyckshändelse” är det högsta. Men tar man ut oskyldiga personer så blir det minus i kassan.
Med en knapptryckning så får Agent 47 upp en ”spindelkänsla” där det pekas ut lite information hur du kan ta ut offret. Men jag måste tyvärr bli lite negativ här.

Hitman Absolution 26
Det är kanske jag som börjar bli gammal men jag tycker att informationen var ganska vaga. Till exempel: Det finns ett ställe man kan smita in på för att sätta på gasen på spisen men sen vet man inte vad man ska göra efteråt. Nåja det finns alltid youtube för att hitta svar.
Nåt som känns nytt i Absolution är att man kan använda ett offers kläder för att kunna smälta in i omgivningen bättre. Visserligen är känsligheten att avslöjas stor men det ger en liten större chans att lyckas med sitt uppdrag.

ONLINE
Som alla dagens spel så har dom har lagt in en onlinefunktion där spelare kan skapa egna kontrakt som man kan ta sig an. Det tråkiga med detta är att man kan bara skapa kontrakt på a-i´n men inte andra spelare vilket skulle vara häftigt. Men man kan inte få allt.

Hitman Absolution 23

GRAFIK
Grafiken är riktigt snygg och miljöerna är känns levande. till exempel utan att spoila så finns det ett uppdrag i ett chinatown och där känns det riktigt levande för där trängs folk bland dom olika försäljningsstånden.

MUSIK/LJUD
Musiken och röstskådespelet finns inget att klaga på. Det är varken bra eller dåligt. Där emot vapenljuden är tipp topp.

Hitman Absolution 36

HANDKONTROLL
Jag ha en liten liten liten påpekning angående handkontrollen. När man har hölstrar sitt vapen så trycker man på neråtknappen (Xbox 360). Men när man ska ta fram sitt vapen igen så trycker man på samma neråtknapp igen i stället för uppåtknappen som borde vara logiskt, tycker jag. Så många gånger tryckte jag på fel genom hela spelet.

SAMMANFATTNING
+  Handling
+  Valmöjligheten.
+  Grafik
+  Musik/Ljud
+  Varierande miljöer
+  Online
+ – Handkontroll
–    Blekt med information

Ha det så bra och krama varandra ute i spelvärlden.

 

Bildkälla:
Torbjörn Sellergren
pegi.info

Etiketter: , , , , , , ,

Lämna en kommentar